I lager

ADA berättar en TJECHOV-novell:

Ta fast tjuven!

En stöld skapar uppståndelse, men vem är det egentligen som stjäl vad ifrån vem? Tjechov vänder och vrider med humor, skärpa och stort allvar på pusselbitarna...

"Stor konst i det lilla formatet" Kristjan Saag GT

"En liten föreställning blir stor" Michaéla Marmgren GP

"Efteråt har man inte bara sett och hört Tjechovs novell. Man har varit där" Mikael Löfgren DN.

 

ADA sjunger gatans visor

 -passioner i franska och svenska ord & toner

Sånger av Michel Émer, Piaf, Norbert Glanzberg, m. fl.

 

Jakten på Sanningen

Om fantasins kraft och om konsten att överleva med sin egen sanning i behåll.  

Klara är nio år och har en bandspelare. Hon spelar in och försöker förstå vad hennes mamma menar med det hon säger, för det hon säger gör så ONT. Vad är en lögn? Vem bestämmer vad som är sant och falskt? Var finns den plats där ens egen sanning gäller? Följ Klaras vandring genom ljus och mörker: hon dansar fram, i sin jakt på sanningen.

Föreställningen fokuserar frågan om barns behov av att uttrycka sina upplevelser på egna villkor och att bli kärleksfullt bemötta i sin kommunikation. Vi vill med vår föreställning lyfta fram den starka inneboende förmåga som de flesta av oss – barn som vuxna – bär inom sig och som vi kan bruka för att upptäcka nya sätt att samtala också om livets svåra frågor. Under arbetsprocessen har teatern regelbundet träffat en referensklass, en 2/3:a och en vuxenreferensgrupp.

Av och med Sören Larsson och Fia Adler Sandblad. Musik: Carl Orff (bitar ur Carmina Burana), Fia Adler Sandblad och Jonas Franke-Blom Ljudteknik och musiker: Jonas Franke-Blom. Foto: Ola Kjelbye. Ljus: Olle Skalare. Scenografi/ skuggspel: Per Agelii och Sören Larsson Övrig medverkan: Helen Hansson

 

larssons blandning

- ett teaterspektakel i 24 scener huller om buller

Ensemblen har hämtat näring från matinéfilm och revyer, teaterföreställningar, föredrag och fantastiska artister som Hjördis Pettersson, Dagmar Ebbesen och Rut Holm och knådat ihop en blandning av schlager, opera och jazz för att spegla livet i alla dess skiftningar. Larssons blandning är ett potpurri av nu och då, komik och allvar, operaarier, schlager och finsk tango. Av och med Sören Larsson, Helen Hansson och Fia Adler Sandblad.

”Superfräscht, roligt och överrumplande… tonsäker och vig utklassar den all stel och människofientlig tönthumor och samtidssatir.” Kajsa Öberg Lindsten, alba.nu

”Ogarderat som på ett party framför de numren med något slags lekfullt feministiskt patos i en respektlös timme/…/De två har drag av klassiskt komikerpar… de gör klart för var och en att teater mår som bäst när den möter sin publik frontalt och vertikalt.” Tomas Forser, GP

”… tillåter orden att leta sig in i medvetandet, inte minst i dialogen om sockret, som på kornet avslöjar hur det går till när människor talar förbi varandra och hamnar i en språkrörelse dör själva ordväxlingen får en egen dynamik och inte låter sig hejdas. Strindberg gjorde samma sak med betoningen på allvaret och katastrofen. Här används istället absurditeten och skrattet.” Marita Adamsson, Bohusläningen

”...genomgår så vidunderliga förvandlingar på den lilla scenen, att man under stigande förundran ser tidlösheten osökt kapslas in i nuet. Det sker med ett så lekfullt experimenterande fysiskt utspel och med så lustfyllda krockar mellan tider och företeelser att nutid och historia formligen går i spinn...ett helt liv, förtätat under ett blott timslångt lopp.” Anders Thuresson, GFT