Aktuella produktioner

"Söt, tyst och duktig"

är ett samarbete med Göteborgs Symfoniker. Tillsammans gör vi en skolkonsert och  familjeföreställning baserat på Fia Adler Sandblads historia som barnhemsbarn, fosterbarn och adopterad. För regin står Gunilla Johansson.

 

Tänk dig att bli lämnad på ett barnhem som liten bäbis och ligga där i dagar, veckor, ja månader utan någon vuxen som bryr sig. 

Tänk dig att du får en ny mamma och pappa som vill att du ska bli deras barn.

Tänk dig att vad du än gör i den nya familjen så blir det bråkigt och tråkigt.

Tänk dig att du har en fosterbror som inte fattar att man måste vara söt, tyst och duktig om inte mamma ska bli galen. 

Tänk dig att du blir presenterad för ett piano och för en lärare som tar dig och din längtan på allvar…

 

”Söt tyst och duktig” är berättelsen om ett ensamt barn som söker strategier för att klara av sin vardag. Ju mer hon försöker desto närmre är hon att gå under. Tills den dagen hon möter ett piano och en lärare som kan ge henne nycklar med vilka hon sakta tar sig in i en annan, bättre värld.

 

Föreställningen hade urpremiär onsdagen den 19 mars 2014 kl 9.00 i Konserthusets stora sal i Göteborg. Dirigent är Christian Karlsen, producent Petra Kloo Vik. Foto: Jonas Franke-Blom.

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

projektet BARNHEMSBARN

Det började som en undersökning som Fia Adler Sandblad gjorde under sin masterutbildning. Hon ville försöka iscensätta sin egen historia som barnhemsbarn, fosterbarn och adopterad. Hon upptäckte en historia som till stora delar är tyst, nertystad, och som hon ville få att tala. Hon gjorde ett skriftligt arbete och en föreställningsskiss som du kan läsa mer om under Bouffon - de övergivna. Detta blev början till projektet.

Projektet BARNHEMSBARN vill skärskåda och belysa erfarenheter av att förlora sina biologiska föräldrar och vad det är som bär när det mest självklara brister. VI vill stärka de här barnens röst och bidra till att skapa en historia på vilken ett samtal om deras verkligheter kan föras. 

Många barnhemsbarn har aldrig ägt sin historia. I barnhemsbarnens historia finns stora hål där man ofta inte vet vad som har hänt eller hur det var. Det har funnits inga eller få vuxna att tala med sin historia om. I de fall det funnits ett samtal har det sällan först på barnhemsbarnets villkor.   

Projektet BARNHEMSBARN arbetar med stort allvar, humor, värme och en smula ironi. Det musikaliska och poetiska får bära mening och innebörder liksom det dokumentära. 

2014 kommer projektet BARNHEMSBARN att

  • - göra en föreställning, en skolkonsert med Göteborgs Symfoniker för mellanstadiet i mars under rubriken, ”Söt, tyst och duktig”. Dirigent är Christian Karlsen.
  • - göra en iscensättning för vuxna/ unga vuxna som kommer att spelas på Stadsmuseet i samband med deras utställning ”Hitta Hem”.  
  •  

Projektet BARNHEMSBARN drivs av larssons & ADAS teater på Konstepidemin i Göteborg. Medverkar gör Jonas Franke-Blom, kompositör och musiker, Gunilla Johansson, regissör, Elisabeth Åström, scenografi och kostym och  Fia Adler Sandblad, skådespelare och dramatiker. 

Vi stöds av Göteborgs Stad Kultur, Konstnärsnämnden, Statens Kulturråd, Längmanska Kulturfonden, Sensus studieförbund och den microfinansierande allmänheten. Vi samarbetar med GSO, Göteborgs symfoniker, och med Stadsmuseet i Göteborg. 

Vill du stödja projektet? Hör av dig till oss så får du fortlöpande information! Maila till This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

 

Bouffon/de övergivna - en triptyk

Under arbete…

Under sitt masterarbete på Högskolan för Scen och Musik undersökte Fia Adler Sandblad hur hon kan närma sig sin egen dokumentära historia med hjälp av sin kunskap som skådespelare. Tillsammans med kollegan Jonas Franke-Blom gjorde hon en skiss där hon låter delar av sin berättelse som barnhems- foster- och adoptivbarn möta den kontinentala teaterformen Bouffon - en retsticka hämtad från rännsten och träsk. Bouffonerna var de utstötta, oönskade men som hade privilegiet att då och då bli tillfrågade om att spegla det samhälle som valt bort dem. Bouffonen ligger nära grotesken och är släkt med de grekiska satyrerna. Detta kan du läsa mer om i Fias masteruppsats "jag tar hand om och delar minnen och möjligheter - att arbeta med utgångspunkt i kroppslig erfarenhet". Du kan också se en dokumentation av redovisningen.( Kvalitén är inte den bästa, tyvärr.) Klicka HÄR!

 

Välkommen till Sonja- land: Ja tack!


En iscensättning av Sonja Åkessons poesi av och med Sanna Källman, som också gjort musiken, och Fia Adler Sandblad som även skrivit övrig text, gjort texturval och dramaturgi. Konstnärlig rådgivare har Gunilla Johansson varit, kläderna gjordes av Nonno Nordqvist och fotona togs av Kristin Lidell. Produktion: larssons & ADAS teater som Carin Nordberg arbetat med.

Det började som en stark lockelse, mötet med Sonjas ord så fyllda av kantigheter och sinnligheter, och fortsatte med en längtan att komma närmre den värld som orden bjuder in till. I sällskap med Sonja har vi överrumplats av glädje, brottats med vardagens stumhet och förgäves försökt att passa in i mallen. Mitt i eländet finns humorn och hennes osvikliga förmåga att formulera gapet mellan den egna lusten och omgivningens intighet som inte bara upprätthålls av en samhällsstruktur eller brist på sådan utan som krupit in i människorna själva. Där någonstans börjar rörelsen för att utvinna mening och respekt för det liv som är oss alla givet. Välkommen till Sonja- land! 

Sonja Åkesson är poeten som gav den tigande vardagen en röst. Genom sina texter kramar hon fram mening och innehåll ur den skamfilade verkligheten och gestaltar den utsatta människan med humor och värme. I vårt arbete utgår vi från den skriande livslust som gömmer sig i de underfundiga texterna men också från våra egna tankar och funderingar kring livet i sällskap med Sonja. Med en cello som klangbotten och med den fysiska och vokala gestaltningens lekfulla uttryck vill vi mitt i vardagens tristess lyfta fram Sonjas ömsinta och ofta drastiska röst.

"...en glimrande liten uppsättning..." GT 15/3 2013

"...lika delar galghumoristiskt som genuint gripande" GP 16/3 2013

"Det är ljuvligt/... /att få sitta där ett poesifött känslomoln fortplantas från skådespelare till publik" Bohusläningen 16/3 2013

Speltid: ca 45 minuter Spelyta: 4 bredd x 3 djup El: 220 V eller trefas Mörkläggning: gärna men inte nödvändigt

sonja-1

 

HJÖRDIS mitt i hjärtat

- en hyllningsföreställning till en stor aktris.

Vi har undersökt, vänt och vridit på efterlämnade skärvor och utsagor om skådespelerskan Hjördis Petterson och hennes konstnärliga gärning. Vi hoppas att dessa av oss sammansatta delar ska kasta ljus främst över hennes liv men också över våra.Hjördis Pettersson levde för och med sitt arbete; i de stora teaterhusen, på revyscenen, i TV och radio. Hennes röst hade en märkvärdig skärpa och en särskild ”Hjördisk” klang, som gjorde henne folkkär och gav henne en strålande karriär. Hjördis var en scenpersonlighet som mer än någon annan förkroppsligade en samhällsposition – den underskattade kvinnan. Alla dessa kvinnor med briljant intellekt, hög energi och stor förmåga men utan tillträde till ett liv där deras förmågor kommer till glädje i ett större perspektiv. Alla kvinnor som hänvisats till att spela andra fiolen och utöva sin makt inom hemmets sfär under namn som ragata, argbigga, huskors… En musikteaterföreställning av och med Jonas Franke-Blom och Fia Adler Sandblad.

”Hjördis mitt i hjärtat” är den tredje föreställningen där larssons & ADAS teater återanvänder äldre material inom populärkonsten. Genom att sätta ett välkänt material i ett annat sammanhang uppstår en möjlighet att se och höra någonting nytt sprunget ur det välbekanta. De två tidigare föreställningarna är ”larssons blandning” och ”Lasse Dahlquist för cello och solosång”.

”Föreställningen ger andrum för att känna efter åt hjärtat till… att låta människan träda ut ur rollerna och förmå publiken att upptäcka något annat i texter och budskap än det som lätt kan inbjuda till skratt utan eftertanke… bland det bästa man kan ha som lunchteater.” Marita Adamsson, Bohusläningen

”De två aktörerna ger en levande och varm skildring av en stark personlighet. En populär scenperson som träffar mitt i hjärtat.”Lis Hellström Sveningson, Göteborgs Posten

Speltid: 40 - 70 min Spelyta: 4 bredd x 3 djup El: 220 V Byggtid/rivtid: 1,5 tim /1 tim Mörkläggning: Helst.

 

Lasse Dahlquist för cello och solosång

Det började med en förfrågan från Lasse Dahlquistsällskapet: Kunde vi, en friteater, ta oss an Lasse Dahlquists sånger..? Vi kände oss hedrade över att ha fått frågan, funderade ett kort tag och antog sedan utmaningen att tolka Lasse D på vårt sätt. När larssons & ADAS teater tar sig an Lasse Dahlquist gör vi det med cello och solo­sång. Låt dig överraskas av texterna och innehållet i Lasse Dahlquists musik som vi tar fram på ett nytt sätt. Lasse Dahlquist för cello och solosång är en nytolkning av Lasse Dahlquists visskatt så som du aldrig tidigare hört den och som vi framgångsrikt spelat på stora och små scener runt om i landet, från Stockholms Stadsteater till Moholms tingshus. Med Jonas Franke-Blom och Fia Adler Sandblad i regi av Sören Larsson.

"Vad larssons och Adas teater har gjort är något vida större än ett visprogram; ?snarare är det en nyskapande, djupt teatral vision av en historia så som Lasse Dahlquist betraktade den. Det är också teater när den är som allra bäst, det vill säga att den genomgående lyckas bryta gränsen mellan scen och salong och bjuder publiken in i scenens gestaltning." Anders Thuresson, GFT

"Vi var alldeles euforiska när vi åkte hem! Så underbart nu lyfte fram texterna och satte dem i sitt tidssammanhang. Igen- TACK TACK TACK" Publik kritik

"Med den okonstlade och uppriktiga publikkontakt Fia Adler Sandblad trollar fram uppstår en laddning som inte enbart utgörs av minnen hos den äldre delen av publiken. Så blir Stuveriarbetarvalsen inget mindre än rent förtrollande. Föreställningen är en lektion i vad skapande konstnärlig verksamhet innebär." Bohusläningen, Marita Adamsson

larssons & ADAS teater får Lasse Dahlquiststipendiet 2012! I motiveringen går att läsa att vi "med finess och framgång tolkar Lasse Dahlquist på ett unikt sätt" samt att vi "gör en personlig gestaltning i både text och ton. Gammalt och nytt blandas på ett spännande sätt och gruppen arbetar också med egna texter och kompositioner".

Speltid: 30- 90 min Spelyta: Flexibelt Takhöjd: Min 2, 5 m Inga elkrav Bygg/rivtid: 1, 5 timme/ 1 timme Bärhjälp: Nej Mörkläggning: Nej

 

BERTHA – en annan historia om kärlek

Den engelska 1800-tals- romanen Jane Eyre av Charlotte Brontë räknas till en av världslitteraturens stora kärleksromaner. Här berättas om kärleken mellan den fattiga guvernanten Jane Eyre och godsherren Edmund Rochester. Men var dessa två de enda älskande på godset Thornfield Hall? Vi vill berätta en annan historia om kärlek, den om Edmund och hans första fru, Bertha Mason, som i romanen förklarats sinnessjuk och sitter inlåst på vinden. Vad binder dessa båda människor samman? Hur kan åtrå och bortstötande rymmas i samma rörelse? Var går gränsen mellan kärlek och förakt? BERTHA – en annan historia om kärlek utmanar skräcken för det annorlunda, för det besvärliga, för det inre liv som svämmar över. 

Manus: Malin Lindroth Regi: Sören Larsson Skådespelare: Fia Adler Sandblad

”En makalös teatral och visuell gestaltning.” Bohusläningen/ Göteborgs Fria Tidning

”Teaterns motsvarighet till Doris Lessings kvinnliga erfarenhet… sådan mänsklighet” ?GP

”…såväl kropp som intellekt i en skön symbios som ger mersmak.” nummer. nu

Målgrupp: Från 16 år. Max publik: 70 pers. Speltid: 80 min ej paus. Spelyta: min. 3x3 m. Takhöjd: min. 3 m. Bygg-/rivtid: ca 1 tim.